ArtikelKollektivtrafikNr 3 - 2023 - Miljö och klimat

Hög tid att satsa på kollektivtrafiken

Hållbara satsningar på den svenska infrastrukturenär avgörande för framtiden. Nya stambanor och rejäla satsningar på de regionala tågbanorna är viktiga delar i Vänsterpartiets trafikpolitik.
Tillsammans med ”folk-elbil”, Sverigebiljett och förbud mot korta flygresor satsar Vänsterpartiet 170 miljarder mer än regeringen i nationella insatser.

– Regeringspartierna säger att de vill satsa på järnväg, men var
är satsningarna? Linda W Snecker (V) är riksdagsledamot och en av partiets
representanter i riksdagens trafikutskott.
– Vi har krävt och föreslagit rejäla och hållbara satsningar på infrastrukturen. Viktiga steg för att uppfylla Sveriges klimatmål. Att inte göra de satsningarna
kommer att få stora konsekvenser för både privatpersoner och näringslivet förklarar Linda W Snecker. De regionala tågbanorna måste rustas upp.
– Där måste vi satsa och prioritera, menar hon.
– Det måste även bli billigare att använda kollektivtrafiken. Därför vill Vänsterpartiet att det införs en Sverigebiljett. Ett månadskort ska max kosta 500 kronor.

Vänsterpartiet vill även att det byggs nya stambanor för järnvägen. Att godstrafik och persontrafik samsas om samma spår håller inte, menar Linda.
– Det får inte vara så att persontågen hamnar bakom godstågen och inte kommer fram i tid.
– Ur vårt perspektiv dras järnvägenner med regeringens budget.
Vi vill bygga nya stambanor och separera den snabba trafiken från godstrafiken.
– Tågbolagen vill ju köra mer men kan inte, det finns ingen kapacitet.

Förra året presenterade Vänsterpartiet förslag om ”folk-elbil”, som pressar priserna på elbilar och gör dem tillgängliga även för hushåll som annars inte hade haft råd att ställa om till fossilfritt. För en elbil som idag kostar 350 000 kr skulle stödet ge 30% tillbaka, ca 105 000 kr. För en elbil som kostar 450 000 skulle stödet hamna på 80 000 kr.
– På så sätt stimuleras produktionen av elbilar. Dessutom måste laddinfrastrukturen byggas ut.
– Viktigt inte minst för klimatomställningen.

När det gäller flygresandet vill Linda W Snecker att Sverige gör som Frankrike, att förbjuda resor som tar mindre än tre timmar.
– Men det förutsätter ju att tågen går som de ska.

Text: Mats Billberg Johansson

Vad blev din reaktion?

Glad
0
Älskar det!
0
Vet inte
0
Knasigt!
0

Leave a reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

More in:Artikel

0 %