ArtikelKollektivtrafikMiljöNr 5 - 2024 - Bostad och kollektivtrafik

Transportfattigdom och klimatomställning: Vänsterpartiets lösning heter Sverigebiljett

Järnvägsspår i höstlandskap

Foto Efrem Efre

Sverigebiljetten handlar om att göra det lätt och billigt att
resa med kollektivtrafiken. Att åka kollektivt är det klimatsmarta alternativet och då behöver det också vara det
ekonomiskt mest fördelaktiga.
Malin Östh är riksdagsledamot för Vänsterpartiet med
ansvar för infrastruktur och transportfrågor.
– Det handlar också om att motverka transportfattigdom.
Biljettpriserna inom kollektivtrafiken har ökat dramatiskt de
senaste decennierna samtidigt som linjenätet minskat vilket
skapat ytterligare ojämlikhet.

Transportfattigdom är ett begrepp som ofta används inom forskarvärlden och handlar om hur socioekonomi på olika sätt påverkar resenärer och deras resande, men också deras möjligheter att vara delaktiga i samhället. Vänsterpartiets förslag till en Sverigebiljett handlar om att resa med all offentlig kollektivtrafik för 450 kronor per månad. Inspiration har hämtats från Tyskland där en liknande modell används sedan något år tillbaka, en så kallad D-ticket kostar 49 euro per person och månad.
– Den biljetten är en succé, förklarar Malin Östh. Resandet i Tyskland
har ökat markant. Och nu följer länder som Österrike, Frankrike och Portugal efter med egna modeller.

Även Miljöpartiet har lagt förslag om en reform liknande Vänsterpartiets, de kallar sin variant för Sverigekort och är något dyrare än Sverigebiljetten.

Malin Östh är riksdagsledamot för Vänsterpartiet med ansvar för infrastruktur och transportfrågor.

– Bra att vi är fler som vill samma sak, säger Malin Östh. Det är nödvändigt om vi ska nå klimatmålen.
– Det handlar om att kraftigt minska utsläppen, men också om rättvisa, om transporträttvisa. När priserna för att resa kollektivt ökar och kollektivtrafikens linjenät minskas så får människor problem att ta sig till jobbet, till affären och annat.
– Bara i mitt län Östergötland, fortsätter Malin Östh, har ett stort antal landsortslinjer lagts ner de senaste åren och ett månadskort kostar 1390 kronor. Det är alldeles för dyrt.

En stor del av resandet med kollektivtrafik har försvunnit de senaste åren, och istället flyttats över till framför allt privatbilism. Det gör att vägtrafiken idag står för nio tiondelar av utsläppen inom hela transportsektorn.
– För att kunna sänka dem så mycket som krävs för att klara klimatmålen måste stora delar av resandet flyttas över till ett kollektivt resande. Då är det inte heller möjligt att prisnivåerna är så höga. Priserna inom kollektivtrafiken har ökat med 139 % de senaste två decennierna, vilket är långt över både den genomsnittliga prisökningen och ökningen av priserna på drivmedel. Vänsterpartiets Sverigebiljett kombineras med att järnvägsnätet rustas upp och byggs ut, i hela landet liksom i regioner och kommunalt.

– Ett skifte i politiken kring infrastruktur och transporter är nödvändigt, menar Malin Östh. – Det räcker inte med att varje enskilt transportslag blir mer klimatsmart utan det måste också ske en överflyttning
mellan transportslag, från bil till kollektivtrafik. Vi måste transportera oss smartare och det gör vi tillsammans. Med en Sverigebiljett!

Text: Mats Billberg Johansson

Läs övrig artiklar i detta nummer –  Nr 5 2024 – Bostad och kollektivtrafik

Vad blev din reaktion?

Glad
0
Älskar det!
0
Vet inte
0
Knasigt!
0

Leave a reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

More in:Artikel

0 %