För ungefär ett år sedan fick Paulinska skolan en ny rektor, Ida Brånn kom till skolan efter 7 år som skolledare i Södertälje. Nu hör vi begrepp som Paulinska 2.0 och Framtidskraft, eleverna möttes av en Skolfest på terminens första dag.
Vi sökte upp Ida Brånn för en intervju.
Det kanske är mer korrekt att säga att du kom tillbaka till skolan?
Ja, jag gick i skolan här och har även en kort tid jobbat här som lärare.
Ida förklarar att det finns flera syften med Skolfesten och Framtidskraftsprojektet. De ska hjälpa eleverna att få prova på aktiviteter i ett möte med andra aktörer de annars inte skulle komma i kontakt med.
Vi vill att de ska våga drömma stort och visa dem att det finns olika vägar genom att de får träffa företagare och förebilder från arbetslivet. Att få ett mål att sträva mot ökar motivationen och uppmuntrar till skolarbete. Det skapar glädje och en tro på framtiden. Både festen och projektet stärker gemenskapen och skolans värde för våra elever, säger Ida.
Utvecklingsarbetet har fortsatt inför den här höstterminen.
Ida beskriver skolans faddersystem. Eleverna i åk 4 får varsin fadder ifrån åk 6. Syftet är att öka nya elevers trygghet och de äldre elevernas ansvar som förebilder. I åk 7–9 få nya elever på skolan en fadder utifrån matchning av deras personlighet och intressen.
Under läsåret kommer de äldre elever besöka de yngre under lektioner för att genomföra redovisningar, ge information och bidra till lärande. Vår tanke är att de yngre eleverna får förebilder och nya relationer, och att de äldre elevernas självförtroende stärks, säger Ida.
En ny åtgärd är stormentorer. Något som Ida redan 2017 införde på skolan i Södertälje.
Ida berättar att hon har lärt sig framgångsfaktorerna. Syftet är att lärarna ska ägna sig åt sitt kärnuppdrag, att planera, undervisa och utvärdera sin undervisning.
En stormentor ska vara en erfaren och legitimerad lärare som har till uppgift att leda elevhälsoarbetet på skolan och bevaka elevernas intressen, förklarar Ida.
Våra stormentorer har ingen undervisning och är alltid tillgängliga för elever och vårdnadshavare. När en sådan här roll införs på en skola behöver man se över hela organisationen och lägga om rutiner för att få effekt. Det har vi gjort på Paulinska skolan.
Hur ser samarbetet ut mellan kommunens skolor?
Vi samarbetar bland annat kring lovskola med Karinslund, även inom projektet Framtidskraft erbjuds deras åk 6 samma aktiviteter som våra elever. Det blir en fin introduktion eftersom de flesta elever kommer till oss i åk 7.
Ida säger också att hon och rektorn på Vasaskolan har börjat titta på hur äldre elever kan vara förebilder för yngre, eftersom skolorna delar på bland annat matsalen.
Vad skulle den viktigaste pedagogiska framgången vara?
Alla yrken är viktiga i samhället, vilket betyder att vi vill stötta och utveckla våra elever till deras bästa jag, svarar Ida.
Skolans pedagogiska kompetens ska göra det möjligt för våra elever att bli förberedda både mot yrkesprogram såväl som de högskoleförberedande programmen. Det vill säga, möta våra elevers olikheter och olika behov. Självklart är slutmålet för Paulinska skolan att våra elever ska nå full måluppfyllelse!
Tack för intervjun Ida! Det var mycket intressant du hade att säga om Paulinskas utveckling, mer än vad vi kommer att ha plats för i tidningen.