Hyresgästföreningen är en av Sveriges största folkrörelser med över en halv miljon medlemmar. Det är en medlemsstyrd organisation som arbetar för att alla ska ha rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. De förhandlar hyror, ger juridisk hjälp och rådgivning och arbetar för att hyresgäster ska få inflytande över sitt bostadsområde.
Vi sökte upp Johan Sandberg och Patrik Wunderlich för en intervju.
Berätta vilka ni är och vad ni gör.
– Jag heter Johan och han heter Patrik, vi är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Södermanland.
Som anställda är vårt uppdrag att stötta de förtroendevalda. Uppdraget styrs av vad medlemmarna och de förtroendevalda vill att jag ska göra. Jag brukar säga att de förtroendevalda bestämmer vad som ska göras och vi som är anställda bestämmer hur vi bäst genomför detta, säger Johan
Patrik fyller på med att som förhandlingsledare är deras uppdrag att stötta de förtroendevalda förhandlingsdelegaterna i olika typer av förhandlingar med fastighetsägare.
Det pratas nu om höga hyreshöjningar den här gången, hur jobbar ni med det?
Vår storlek är vår styrka, så det bästa sättet att motverka höga hyreshöjningar är att få fler att engagera sig i Hyresgästföreningen och i förhandlingsverksamheten, säger Johan.
Som förtroendevald i den lokala hyresgästföreningen har man möjlighet att vara med i förhandlingsrummet och lyfta sitt och sina grannars perspektiv. Det är svårare för fastighetsägarna att ha orimliga krav när de behöver prata direkt med sina hyresgäster.
Patrik beskriver att när han förhandlade med Strängnäs Bostad AB så hade han med sig två förtroendevalda. Det behövs för att i förhandlingarna få med direkt erfarenhet av att bo i husen, hur nöjd man som boende är med bolaget.
– Vi kan möta bolagets statistik och sifferunderlag, men den verkliga motkraften i förhandlingarna är de som bor i husen i verkligheten. De förtroendevalda är de riktiga experterna på hur bra bolaget sköter sig, säger han.
Johan säger att de är skickliga på vår del av förhandlingarna, men att det är hyresgästerna som vet hur bra servicen faktiskt är; vad boende faktiskt får för hyran och hur lätt det är att få kontakt med hyresvärden om något behöver repareras i lägenheten.
– Vårt intresse är ju både att det ska vara en god bostad och en rimlig hyra så att hyresvärden kan erbjuda en god förvaltning. Oavsett om det är en allmännytta eller en privat hyresvärd måste det finnas någon form av ekonomisk lönsamhet för den som äger hyresfastigheter, säger Patrik.
Vi pratar om hyresvärdarna i Strängnäs och Patrik tycker att de, precis som på andra orter, är en blandning av de som sköter sig och där Hyresgästföreningen sällan hör något, och de som exempelvis inte sköter trygghetsarbetet och inte ställer upp.
– En del hyresvärdar säger bara åt hyresgästerna att ringa polisen när något hänt istället för att jobba förebyggande med husen och området tillsammans med hyresgästerna, säger Johan.
Är det något annat ni vill skicka med till våra läsare?
Sverige bygger för dyrt, säger Patrik. Det är en fråga att ta på allvar. Detta gäller även renoveringar där de billiga lägenheterna försvinner utan att nya tillförs. Det blir en selektiv bostadsbrist, där bara de med mycket pengar snabbt hittar bostad.
– När hade vi senast en bostadsminister som var kopplad till det största partiet?
Läs övrig artiklar i detta nummer – Nr 5 2024 – Bostad och kollektivtrafik